sihu
Vsebina
Novice

Elektrarna Nesflaten

Vodni kanal od jezera Rodal do elektrarne Nesflaten v Sudalu na Norveškem zagotavlja 1 % potrebe po električni energiji v državi. Ob nastanku električnega mrka v letu 2009 so se pojavili izzivi in tekma s časom.

Urediti je bilo treba nov vodni kanal, tlačne cevi in nadzorni kanal, ki bodo sposobni vzdržati 320m visok vodni stolp. Dejstvo, da je vodni kanal od jezera Roldal do elektrarne dolg 11 km, daje projektu pomembne razsežnosti.

V ostri konkurenci med dobavitelji je bilo izbrano podjetje BIS Production Partner iz Porsgrunna za vodenje in upravljanje tlačnih cevi, gradnjo revizijskih vrat ter armiranje konstrukcije v okviru obstoječega dogovora.

BIS Production Partner je del Bilfinger Berger Industrial Services AG. Gre za podjetje, katerega osnovna dejavnost zajema industrijsko vzdrževanje, vodenje projektov in inženirstvo, delavniška proizvodnja in druge industrijske rešitve. So svetovalci za procesno industrijo in proizvajalce energije v nordijski regiji.

Pomembne konkurenčne prednosti BIS Production Partner so zdravje, okolje in varnost. BIS želi ustvariti vrednote za svoje kupce s pomočjo zmanjšanja stroškov in izboljšave dostopa do proizvodne opreme. Prodaja BIS Production Partner v letu 2009 znaša 2 milijardi Norveških Kron (250 milijonov evrov) in ima 1900 zaposlenih. Imajo 14 obratov na Norveškem in 4 na Švedskem.

Ta intervju je potekal z Geir Ronningom, varilskim tehnologom na gradbiščih v Porsgrunnu, Rafnes in Rjukan, delovodja na Sven Tore Kittelsen. Sodeloval je tudi vodja projekta v Eirik Noer Smedstad in elektrarni Nesflaten. J.D. Sveise Service je Kemppi zastopnik za omenjeno regijo. Predstavljal ga je Torkjel Mo, ki je skrbel za dobavo naprav in tudi posebnih rešitev Kemppi.

Obstoječi tlačni jašek, ki je imel 270 metrov padca in dodatnih 120 metrov v vodni kanal, je bilo treba treba delano zamenjati oziroma zgraditi nov tunel. Zaradi kratkega roka izvedbenih del, stroškov projekta in velikega tveganja nesreč, je bilo odločeno, da se zgradi nov tunel, kjer bi bila nova tlačna cev dolžine 66 metrov priključena na obstoječi vodni kanal preko cevnega podaljška in kolena. Cev bi bila nato zalita z betonom in zavarovana z injekcijsko cono na vhodu jaška, podloženega z jeklom.

Projekt elektrarne Nesflaten je zahteval nekaj kritičnih faktorjev pri izbiri opreme za varjenje: ekstremni delovni pogoji v prahu in vlagi v kombinaciji z redno dostavo do oddaljenih gradbišč. BIS je kontaktiral Kemppi in njegovega zastopnika, t.j. J.D. Sveise Service, da bi poiskali ustrezne rešitve.

Rukki je dobavil 3 metre široke, oblikovane plošče, ki naj bi se zvarile v cevi v pred-proizvodnem procesu v proizvodnih halah BIS Production Partners v Heroya Porsgrunn. Stene cevi so debele 32 mm in imajo notranji premer 3,8 m. Plošče imajo pripravljen X zvarni rob.

Proizvodna učinkovitost in dragocene izkušnje so bile dosežene z varjenjem s Flexi traktorjem z nihalno enoto in daljinsko kontrolo in Elga DWA 55 LSR dodajnim materialom. Pri varjenju je bila uporabljena Kemppi oprema: vodno hlajeni FastMig Synergic varilni izvori, podajalne naprave MSF 57 s sinergijsko čelno ploščo SF53, PMT42W gorilnik z RMT10 daljinskim regulatorjem in 40 m dolgi vmesni cevni paketi. Takšna celovita rešitev se je pokazala za zelo stabilno in vzdržljivo, tako med predproizvodnjo kot med sestavljanjem na gradbišču. Vsak zvarni rob na cevi je bil pripravljen z režo 7-8 mm in kotom 45 °. Uporabljena je bila Kemppi sinergijska krivulja 174.

Med varilnim procesom je razumevanje kontroliranega obloka pomembno za zagotavljanje kakovosti. Kemppi je v začetni fazi izvajal šolanje varilcev, da bi izboljšali varilske spretnosti in znanje o načelih kontroliranega obloka.
Po zaključku predproizvodnje so bile cevi (vsaka je tehtala 9270 kg) prepeljane s tovorno ladjo do Sand-a, od tam naprej pa s tovornjaki po ozkih cestah in skozi vasice.

Na gradbišču v Nesflatenu se je priprava za povezovanje nove tlačne cevi na obstoječo cev začela z montažo cevnega podaljška kolena.
Na gradbišču Nesflaten so v tunelu za boljšo podporo namestili jeklene okvirje, ki hkrati utrjujejo cevi za kasnejše zalivanje z betonom. Poti so bile oblikovane tako, da so omogočale transport delov cevi po valjčni progi, dokler ni bilo v tunelu dovolj prostora. V ozkih predelih je delo prevzel mali bager z vitlom, ki je cevi s pomočjo vrvi in blok sistema pritrdil na montažno mesto.

Za dodatno povečanje produktivnosti med montažo, je bila na cev pritrjena trajna podloga, kar omogoča uporabo Flexi traktorja in Kemmpijeve rešitve, kot tudi Elga DWA 55 LSR polnjeno žico. Cevi so bile zvarjenje v smeri od »šeste do dvanajste ure« iz notranje strani. Ob dejstvu, da se je ta proces prej opravljal ročno, se opazi ogromno povečanje produktivnosti. Na koncu projekta je bilo zvarjenih 24 sekcij cevi, kar je neverjetni dosežek. V celoti je bilo porabljeno več kot 3 tone dodajnega materiala.

Čeprav se je varilo »24/7« in je bila hitrost varjenja povečana, 100 ultrazvočnih pregledov ni pokazalo nobenih varilskih napak, zaradi tega je bil porabljen čas za popravila minimalen.
Pri zaključevanju nameščanja tlačne cevi je bil zadnji del, dolg 400 mm, zvarjen v položaj. Deviacija od izračunane vrednosti je bila le 2mm, kar dokazuje izkušenost in natančnost montažne ekipe, opreme in vodstva na projektu pri partnerjih podjetja BIS Production.

S štirimi operativnimi varilnimi rešitvami in enim rezervnim sistemom, je bila v tem projektu dosežena konstantna produktivnost. Za rešitev zanesljivega zagotavljanja in pravočasno dostavo dovoljšnjih potreb po potrošnih delih za gorilnike, ostalo varilsko opremo in material, je skrbel Kemppi zastopnik J.D. Sveise Service. Vodja varilcev Geir Ronning in vodja projekta Smestad sta raziskovala nove priložnosti in sta gotovo dosegla učinkovitost in produktivnost, pa tudi upravljanje storitev preko sodelovanja s podjetjem Kemppi in njegovim zastopnikom J.D. Sveise Service.

Pred-proizvodnja se je začela avgusta 2009, sledilo je varjenje cevnih kolen. 17. Septembra 2009 se je začelo varjenje tlačne cevi in je trajalo 6 tednov. Projekt je bil zaključen z zaklepanjem vrat revizijskega tunela. Dodatna armatura in beton so bili dostavljeni po planu pred božičem istega leta. Celoten projekt je imel časovni okvir 40 tednov, vključno s pred in po aktivnostmi ter gradbenimi deli.

Izkušnje, pridobljene na tem projektu dokazujejo, kako pomembna je zanesljiva povezava med varilnimi rešitvami in ponudniki storitev, saj se tako izognemo nezaželenim izpadom v proizvodnji. Vsem varilcem je bila varilna oprema dana v osebno zadolžitev in odgovornost. V kratkem času se je opazilo znatno zmanjšanje stroškov vzdrževanja in popravil. Poleg omenjene varilne opreme so uporabljali tudi Kemppi MinarcTig, MinarcMig in MasterTig MLS 3003 AC/DC naprave.